Volgende week gaat in Diksmuide een grote operatie van start: de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart.
Deze belangrijke kronkelende Stenensluisvaart slingert door het hart van het idyllische natuurgebied ‘De Blankaart’. De Stenensluisvaart en de Houtensluisvaart zorgen voor de afwatering van De Blankaart naar de IJzer. Een automatische stuw en pomp op de Stenensluisvaart regelen het waterpeil in het natuurgebied. Dit is van groot belang voor zowel de natuur als de drinkwaterproductie.
Dit traject maakt deel uit van een breder project om de
waterkwaliteit en de ecologische waarde van de waterwegen in de regio te
verbeteren. De voorbereidende werken zijn inmiddels al begonnen, en de
eigenlijke ruiming zal volgende week van start gaan.
Betekenis voor de regio
De slibruiming van de Stenensluisvaart is meer dan alleen
een ingreep op de waterweg; het is een investering in de toekomst van Diksmuide
en de omliggende regio. Een goede waterkwaliteit is immers cruciaal voor zowel
de landbouw als het toerisme, en draagt bij aan een gezonde leefomgeving voor
mens en dier.
De verwachting is dat de resultaten van de slibruiming snel
zichtbaar zullen zijn, met een verbeterde waterdoorstroming en een herstellende
natuur in de omgeving. Dit project zal bovendien bijdragen aan de inspanningen
om de klimaatverandering tegen te gaan, door het risico op overstromingen in
het gebied te verminderen.
De komende weken zullen de werken voortduren, maar de
langetermijnvoordelen die deze ingreep zal opleveren, maken de tijdelijke
hinder meer dan waard. Lokale bewoners en belanghebbenden kijken dan ook uit
naar de positieve impact van dit project.
Conclusie
Met de start van de grondige slibruiming van de
Stenensluisvaart neemt Diksmuide een belangrijke stap in de richting van een
duurzamere toekomst. De werken zullen niet alleen bijdragen aan een betere
waterkwaliteit en een verminderde kans op overstromingen, maar zullen ook de
ecologische waarde van het gebied herstellen. Dit project illustreert hoe
essentieel waterbeheer is voor het behoud van ons landschap en onze
leefomgeving.
Aan het Bewonersplatform ‘De Blankaartklok’
e-mailbericht van Guido
Vandenbroucke, Conservator natuurgebied De Blankaart
PARTIËLE GRONDIGE
SLIBRUIMING VAN DE STENENSLUISVAART TE DIKSMUIDE
Beste
Volgende week start de grondige
slibruiming van de Stenensluisvaart te Diksmuide. Hieronder vindt u een
aanduiding van het te ruimen traject.
De voorbereidende werken zijn reeds
gestart.
Er zijn slechts 50
werkdagen voorzien, de werken moeten uitgevoerd zijn voor 31 oktober, vanaf
dan zal het peil in dit laaggelegen gebied terug stijgen en worden dergelijke
werken moeilijk uitvoerbaar. Er wordt gewerkt in stroomafwaartse richting van
pand 1 (blankaart Vijver) naar pand 5 (gemaal tegen de IJzer). Er wordt een
werfinfobord geplaatst aan de dubbelstuw. Deze werken kosten 1,2 miljoen euro.
Om
oeverbeschadiging te voorkomen en de aanwezige macrofyten (waterplanten) te
behouden moet het gros van het te ruimen volume verwijderd worden ter hoogte
van de as van de waterloop. Slechts 75% van het totaal aanwezige slibvolume dient
uit de waterloop verwijderd te worden, dus 15.735 m³ nat slib. Zones met
waterplanten worden niet of minder geruimd. Op het terrein werd afgesproken aan
de oevers telkens afwisselend 2,5m vanaf de waterlijn niet te ruimen in een
blokkenpatroon van ongeveer 50m (groene aanduiding op onderstaande plannen zijn
niet te ruimen). De middengeul moet altijd geruimd worden. De gemiddelde te
ruimen slibbodem in het midden van de waterloop is 120cm. Er wordt geruimd met
een kraan voorzien van GPS zodat onder water kan geruimd worden tot op enkele
centimeter nauwkeurig. Alle deelpartijen hebben in de conformverklaring een
milieuhygiënische code van 399 gekregen en zijn vervuild met minerale olie (tot
2010 mg/kg ds in pand 1 (norm is 300). Een tijdelijke oeverdeponie is
mogelijk maar is niet toegestaan gezien het natuur- en overstromingsgebied. De
ruimingsproducten moeten onmiddellijk na de ruiming van het terrein afgevoerd
worden.
De aannemer geeft aan
dat het slib naar tussentijdse opslagplaats (TOP) Grwestkust te Diskmuide wordt
afgevoerd. Het transport van het slib moet op onverharde wegen over rijplaten
gebeuren (VERPLICHT!), de transportweg waar rijplaten moeten komen werd op het
terrein besproken en aangeduid als de rode lijn op onderstaande plannen.
Pand 1 en 2 zijn samen ruim 600 lopende meter, ter hoogte
van de dwarsgrachten moeten de rijplaten dwars over de kokers aangebracht
worden + draaipunt op het einde
- Pand
3 is 560m + draaipunt op het einde
- Pand
4 is 400m + draaipunt op het einde
- Pand
5 zal ruim 750 m rijplaten nodig zijn + draaipunt op het einde
- Van
de private halfverharding die gebruikt worden en de openbare weg wordt er
voor de werken nog door de aannemer een plaatsbeschrijving gemaakt.
- Plaatsbeschrijving halfverharde weg samen met 'Gerdi
Vandekerckhove' Gerdi.Vandekerckhove@dewatergroep.be
- Plaatsbeschrijving van alle openbare wegen tot aan de
gewestbaan samen met Thomas Ureel Thomas.Ureel@diksmuide.be
- De
wegenis moet te allen tijde proper gehouden worden.
- Op
de smalle wegenis richting de TOP dient werfsignalisatie aangebracht te
worden gezien het vele fietsverkeer, tractoren dienen een aangepaste
snelheid aan te houden op de smalle wegen (max 30 km/u)
- Slibtransport
over de openbare weg moet met gesloten karren uitgevoerd worden.
De gebruikers
en eigenaars worden maximaal op voorhand verwittigd.
We hopen op een vlot
verloop van de werken. Voor vragen of opmerkingen kunt u steeds bij mij of
Ingrid terecht.
Maarten Goegebeur, Gebiedsingenieur
VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ
Kern Beheer en investeringswerken aan waterlopen
GSM: +32 485 95 21 65
Zandvoordestraat 375, 8400 Oostende
Permanentienummer (24/24 – 7/7): 0800 23 073
Redactie, Bertrand Vande Ginste - www.woumen.eu
Geen opmerkingen:
Een reactie posten