vrijdag 16 augustus 2024

Grondige slibruiming van de STENENSLUISVAART te Diksmuide

Volgende week gaat in Diksmuide een grote operatie van start: de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart.

Deze belangrijke kronkelende Stenensluisvaart slingert door het hart van het idyllische natuurgebied  ‘De Blankaart’. De Stenensluisvaart en de Houtensluisvaart zorgen voor de afwatering van De Blankaart naar de IJzer. Een automatische stuw en pomp op de Stenensluisvaart regelen het waterpeil in het natuurgebied. Dit is van groot belang voor zowel de natuur als de drinkwaterproductie. 


Start van de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart in Diksmuide
een belangrijke stap naar waterkwaliteit

Dit traject maakt deel uit van een breder project om de waterkwaliteit en de ecologische waarde van de waterwegen in de regio te verbeteren. De voorbereidende werken zijn inmiddels al begonnen, en de eigenlijke ruiming zal volgende week van start gaan.

Betekenis voor de regio

De slibruiming van de Stenensluisvaart is meer dan alleen een ingreep op de waterweg; het is een investering in de toekomst van Diksmuide en de omliggende regio. Een goede waterkwaliteit is immers cruciaal voor zowel de landbouw als het toerisme, en draagt bij aan een gezonde leefomgeving voor mens en dier.

De verwachting is dat de resultaten van de slibruiming snel zichtbaar zullen zijn, met een verbeterde waterdoorstroming en een herstellende natuur in de omgeving. Dit project zal bovendien bijdragen aan de inspanningen om de klimaatverandering tegen te gaan, door het risico op overstromingen in het gebied te verminderen.

De komende weken zullen de werken voortduren, maar de langetermijnvoordelen die deze ingreep zal opleveren, maken de tijdelijke hinder meer dan waard. Lokale bewoners en belanghebbenden kijken dan ook uit naar de positieve impact van dit project.

Conclusie

Met de start van de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart neemt Diksmuide een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst. De werken zullen niet alleen bijdragen aan een betere waterkwaliteit en een verminderde kans op overstromingen, maar zullen ook de ecologische waarde van het gebied herstellen. Dit project illustreert hoe essentieel waterbeheer is voor het behoud van ons landschap en onze leefomgeving.

Aan het Bewonersplatform ‘De Blankaartklok’

e-mailbericht van Guido Vandenbroucke, Conservator natuurgebied De Blankaart 

PARTIËLE GRONDIGE SLIBRUIMING VAN DE STENENSLUISVAART TE DIKSMUIDE

Beste

Volgende week start de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart te Diksmuide. Hieronder vindt u een aanduiding van het te ruimen traject.

De voorbereidende werken zijn reeds gestart. 

Er zijn slechts 50 werkdagen voorzien, de werken moeten uitgevoerd zijn voor 31 oktober, vanaf dan zal het peil in dit laaggelegen gebied terug stijgen en worden dergelijke werken moeilijk uitvoerbaar. Er wordt gewerkt in stroomafwaartse richting van pand 1 (blankaart Vijver) naar pand 5 (gemaal tegen de IJzer). Er wordt een werfinfobord geplaatst aan de dubbelstuw. Deze werken kosten 1,2 miljoen euro.

Om oeverbeschadiging te voorkomen en de aanwezige macrofyten (waterplanten) te behouden moet het gros van het te ruimen volume verwijderd worden ter hoogte van de as van de waterloop. Slechts 75% van het totaal aanwezige slibvolume dient uit de waterloop verwijderd te worden, dus 15.735 m³ nat slib. Zones met waterplanten worden niet of minder geruimd. Op het terrein werd afgesproken aan de oevers telkens afwisselend 2,5m vanaf de waterlijn niet te ruimen in een blokkenpatroon van ongeveer 50m (groene aanduiding op onderstaande plannen zijn niet te ruimen). De middengeul moet altijd geruimd worden. De gemiddelde te ruimen slibbodem in het midden van de waterloop is 120cm. Er wordt geruimd met een kraan voorzien van GPS zodat onder water kan geruimd worden tot op enkele centimeter nauwkeurig. Alle deelpartijen hebben in de conformverklaring een milieuhygiënische code van 399 gekregen en zijn vervuild met minerale olie (tot 2010 mg/kg ds in pand 1  (norm is 300). Een tijdelijke oeverdeponie is mogelijk maar is niet toegestaan gezien het natuur- en overstromingsgebied. De ruimingsproducten moeten onmiddellijk na de ruiming van het terrein afgevoerd worden.

De aannemer geeft aan dat het slib naar tussentijdse opslagplaats (TOP) Grwestkust te Diskmuide wordt afgevoerd. Het transport van het slib moet op onverharde wegen over rijplaten gebeuren (VERPLICHT!), de transportweg waar rijplaten moeten komen werd op het terrein besproken en aangeduid als de rode lijn op onderstaande plannen.

Pand 1 en 2 zijn samen ruim 600 lopende meter, ter hoogte van de dwarsgrachten moeten de rijplaten dwars over de kokers aangebracht worden + draaipunt op het einde

  • Pand 3 is 560m + draaipunt op het einde
  • Pand 4 is 400m + draaipunt op het einde
  • Pand 5 zal ruim 750 m rijplaten nodig zijn + draaipunt op het einde
  • Van de private halfverharding die gebruikt worden en de openbare weg wordt er voor de werken nog door de aannemer een plaatsbeschrijving gemaakt.
  • De wegenis moet te allen tijde proper gehouden worden.
  • Op de smalle wegenis richting de TOP dient werfsignalisatie aangebracht te worden gezien het vele fietsverkeer, tractoren dienen een aangepaste snelheid aan te houden op de smalle wegen (max 30 km/u)
  • Slibtransport over de openbare weg moet met gesloten karren uitgevoerd worden.

 De gebruikers en eigenaars worden maximaal op voorhand verwittigd.

We hopen op een vlot verloop van de werken. Voor vragen of opmerkingen kunt u steeds bij mij of Ingrid terecht.

Maarten Goegebeur, Gebiedsingenieur

VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

Kern Beheer en investeringswerken aan waterlopen

GSM: +32 485 95 21 65

m.goegebeur@vmm.be

Zandvoordestraat 375, 8400 Oostende

Permanentienummer (24/24 – 7/7): 0800 23 073


Redactie, Bertrand Vande Ginste - www.woumen.eu


 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grondige slibruiming van de STENENSLUISVAART te Diksmuide

Volgende week gaat in Diksmuide een grote operatie van start: de grondige slibruiming van de Stenensluisvaart. Deze belangrijke kronkele...