zondag 6 december 2020

Dagverse rijmen… boek nu te koop van Woumense auteur Guido Vandenbroucke

Dagverse rijmen…

"Zolang knuffelen niet meer mag
stuur ik je een gedicht op rijm elke dag"


Dagverse rijmen” is de titel van het boek van
Guido Vandenbroucke dat midden december 2020 verschijnt.
Met de ondertitel “Zolang knuffelen niet meer mag, stuurde hij een gedicht op rijm elke dag” begrijp je meteen hoe dit boek ontstaan is.


 
“In maart 2020 moesten we thuisblijven om de opmars van het coronavirus te stoppen. Eén maatregel was heel zwaar om dragen. Reizen, café-, restaurant-, theater- en vriendenbezoek… dat kon ik uitstellen. Maar de lach, de stem of de knuffel van mijn kleinkinderen, die miste ik al na één dag.
Terwijl we de regels respecteerden om het coronavirus op afstand te houden, zocht ik naar een uitweg om toch dicht contact te houden met de kleinkinderen. Als er discipline nodig is om anderhalve meter te bewaren, mondkapje te dragen en handen te ontsmetten, waarom me dan niet met dezelfde discipline aan het schrijven zetten?”, zegt Guido.
 
Elke dag stuurde ik Morris en Lena in de vooravond via whatsapp een gedicht op rijm, een raadsel én een verhaal over Wouter de nieskabouter (*)
Zesenveertig dagen ononderbroken na mekaar.
Tot ze opnieuw op bezoek mochten komen
 
Die gedichten op rijm die deels ook mijn leven als een kind in een groot landbouwersgezin beschrijven en op die manier ook een stuk geschiedenis doorgeven én het eerste verhaal van Wouter de nieskabouter verschijnen nu in een boekvorm onder de titel “Dagverse rijmen”.
Het boek is verfraaid met kindertekeningen van mijn dochter Annebel en mijn kleinkinderen Morris en Lena.
Rein uit Diksmuide zorgde voor de vormgeving, aldus Guido.
 
Boek bestellen?

Het boek (86 blz., formaat 17 op 30cm) wordt in eigen beheer uitgegeven en wordt aan huis bezorgd voor € 15.
Bestellen via storting van € 15 op BE22 9793 5302 6047 of via bericht naar guidovedebe@skynet.be

 
(*)Toen Annebel klein was vertelde ik haar bij het slapengaan meestal een zelfverzonnen verhaal over een kabouter. Zo is Wouter de nieskabouter geboren. Die verhalen heb ik nooit opgeschreven, ondanks aandringen van Annebel. De coronacrisis bracht Wouter de nieskabouter weer tot leven. Zesenveertig afleveringen heb ik ingesproken. Die wachten om uitgeschreven te worden voor een volgend boek. Behalve de eerste.

Redactie: Bertrand Vande Ginste – www.woumen.eu


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boerenprotest tegen uitbreiding natuurgebied Handzame- en IJzervallei in Brugge

In een opvallende demonstratie hebben ongeveer 250 boeren met hun tractoren de straten van Brugge gevuld om te protesteren tegen de geplande...