zondag 21 oktober 2018

Buren bij Kunstenaars - Woumenaar Peter Simoen - etsen



>>> Fotoalbum (klik hier)

Tijdens het weekend van Buren bij Kunstenaars stelden heel wat kunstenaars hun atelier open voor het grote publiek. Het was een boeiende artistieke ontmoeting met Woumenaar Peter Simoen om zijn collectie etsen te bewonderen. Een ets is een vorm van grafiek, een diepdruktechniek. Deze grafische techniek heeft zich tot grafische kunst ontwikkeld en is een autonome kunstvorm geworden. Het principe van het verveelvoudigen is daarbij bewaard gebleven. Wat vaak terugkeert in de kunstwerken van Peter Simoen is natuur en mens die zichzelf vernietigen en verliezen.

Hier een gedicht dat Robie Van Outryve van het centrum voor actuele kunst ‘Galerie Montanus 5’ schreef over zijn laatste etsen van Peter Simoen :
wat wil je dat ik vertel
mijn stem valt uiteen
over de struikelsteen van stilte
en wat ik zag, nu bezie
verklap ik kervend in de barenswee
van een geduldig beeld

wat wil je dat ik verklaar
woorden heb ik vertaald tot tekens
en tekenend, ik omzeil het her en der
de schaduw van woede en weemoed
die hoop vergrendelt tussen versregels
gebundeld verlies


>>> Fotoalbum (klik hier

Wie is kunstenaar en Woumenaere Peter Simoen?

Peter is geboren te Oostende (1956), volgde studies schilderen en grafiek aan het St. Lucas te Gent en Stedelijke Academie van Oostende. Peter Simoen is regent plastische opvoeding en woonachtig in het mooie Blankaartdorp Woumen. Hij is al zijn hele leven geboeid door kunst in al zijn vormen. Hij stond eerst in het onderwijs, had een aantal jaren een café (Het Oog) in Leffinge en werkte later als opvoeder van het  GO - Atheneum in Diksmuide. Maar altijd komt de grote passie van Peter bovendrijven: kunst! "In mijn werken probeer ik altijd een sfeer te scheppen, een bepaalde gelaatsuitdrukking vast te leggen, een gevoel uit te drukken. In het begin was ik het meest bezig met schilderen, daarna ben ik overgestapt naar tekenen, potloden houtskooltekeningen en grafiek", vertelt Peter. "Bij gelegenheid werk ik ook als illustrator, zo heb ik samengewerkt aan het laatste boek van mijn broer Jan: 'De Nacht van 2 April'. Naast de liefde voor het tekenen en schilderen loopt de grafiek, het etsen, als een leidraad doorheen het artistieke leven van Peter. "Etsen is volledig ambachtelijk, daar komt geen computer aan te pas, enkel de metalen platen, het zuur en de pennen. Het resultaat is ook altijd min of meer een verrassing, het is altijd weer afwachten of een gelaatsuitdrukking goed gevat is op de ets. Je kan het een beetje vergelijken met hoe je vroeger moest wachten tot een foto ontwikkeld was voor je kon zien of het resultaat wel was watje precies wou", legt Peter uit. Zijn inspiratie put hij veelal uit gebouwen, de natuur, de streek en de geschiedenis rondom. "Kunst gaat over het vatten van een emotie, zo teken ik vaak iets' over verval, over iets ouds en over de oorlog. Ik ben nu bezig met een reeks over WO I. Ik hou wel van de ietwat dreigende sfeer, verval, dode bomen, landschappen enz.
Van abstract naar figuratief "Af en toe neem ik deel aan tentoonstellingen en ook om de paar jaar aan Buren bij Kunstenaars.

De prijs voor leraar van het jaar 2018
Peter kreeg net voor zijn pensioen als opvoeder van de campus GO Atheneum Diksmuide de prijs voor leraar van het jaar 2018. Hij was bij de 100 besten van meer dan 2500 genomineerden!
Proficiat!

Redactie en foto’s: Bertrand Vande Ginste – www.woumen.eu


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boerenprotest tegen uitbreiding natuurgebied Handzame- en IJzervallei in Brugge

In een opvallende demonstratie hebben ongeveer 250 boeren met hun tractoren de straten van Brugge gevuld om te protesteren tegen de geplande...